تبلیغات
ورزش برای همیشه - دوش گرفتن و رفع خستگی ورزشكاران ورزش برای همیشه - دوش گرفتن و رفع خستگی ورزشكاران

ورزش برای همیشه

ورزشی،اجتماعی،شخصی

شاید آسان‌ترین، راحت‌ترین و ارزان‌ترین وسیله‌ای كه ورزشكاران و مردم برای

رفع خستگی، كسالت و به دست آوردن آرامش و راحتی از آن استفاده می كنند،

آب باشد . گرفتن دوش آب گرم پس از ورزش و مسابقه، یا پس از انجام كارهای

سنگین روزانه ، تقریبا یك امر طبیعی و عادی است كه تمام بازیكنان وافراد،

آگاهانه یا بدون آگاهی از آن استفاده می‌كنند .

 اكنون شایع‌ترین روش استفاده از تاثیرات درمانی آب ، دوش گرفتن میباشد. برخی از تاثیرات مورد نظر آب درمانی را می‌توان با دوش گرفتن به دست آورد. میزان درجه حرارت آب دوش به صورت درجات سرد ، ملایم ، گرم و داغ تقسیم بندی می‌شود. چنانچه بازیكنان بعد از مسابقه از دوش آب گرم ( ۳۳/۹تا ۳۶/۷درجه سانتیگراد) ولرم ( ۲۶/۷تا ۳۳/۹درجه سانتیگراد ) و داغ ( بیشتر از ۳۷/۲درجه سانتیگراد ) استفاده كنند ، علاوه بر تمیز شدن بدن ، باعث ایجاد آرامش هم می‌شود .

برخی از ورزشكاران ترجیح می‌دهند كه از دوش سرد استفاده كنند . این عمل نیز باعث تقویت و نیز نیرو بخشیدن به بدن می‌شود . برخی از افراد هم ازدو نوع دوش گرم و سرد به طور متناوب استفاده می‌كنند .

 

نكات مورد توجه در هنگام دوش گرفتن :

چون اكثر بازیكنان و ورزشكاران در حال حاضر تنها وسیله‌ای كه برای رفع خستگی در دسترس دارند ، همین دوش آب گرم می‌باشد، لازم است به نحو صحیح از آن استفاده كنند ، پس جا دارد چند نكته را تذكر دهیم :


1- ورزشكارانی كه پس از یك تمرین یا مسابقه سنگین فرصت انجام تمرینات و حركات سبك را پیدا نكرده‌اند ، می‌توانند برخی از حركات و نرمشها را زیر دوش انجام دهند . همان طور كه می‌دانیم ، هدف عمده از دوش آب گرم ، رفع خستگی و دفع مواد زاید مثل اسید لاكتیك از بدن است . حال اگر ورزشكار زیر دوش آب گرم حركات سبك و تمرینات ملایم را انجام دهد ، میزان رفع خستگی بیشتر و مواد زاید سریع تر دفع می‌شود.

2- چنانچه فشار آب زیاد و فاصله دوش با بدن ورزشكار هم زیاد باشد ، تاثیرات درمانی آب افزایش می‌یابد . اعتقاد بر این است كه هرچه فاصله دوش با بدن ورزشكار زیاد و فشار آب هم قوی تر باشد، بر اثربرخورد مرتب و مداوم ذرات آب با پوست ورزشكار ، حالتی مانند ماساژ برای فرد احساس لذت و شادابی پدید خواهد آمد .

3- استفاده از دوش آب سرد برای ورزشكارانی كه سابقه استفاده از دوش سرد ندارند ، توصیه نمی‌شود زیرا امكان سرما خوردگی زیاد است . این افراد می توانند به تدریج از آب سرد استفاده كنند تا بافت‌های بدن با آب سرد تطابق یابند .

 

4- ‪ هم‌چنین ورزشكاران باید كلیه نكاتی را كه در رابطه با موارد استفاده ، عدم استفاده و احتیاط در زمینه هیدروتراپی گفته شد ، رعایت كنند، ازجمله این كه مدت زیادی زیر دوش آب گرم قرار نگیرند، از آب بسیار داغ مدت زیادی استفاده نكنند و پس از دوش گرفتن فورا در معرض هوای سرد قرار نگیرند .

 

5- باید در هنگام خشك كردن بدن ، از كشیدن محكم حوله روی پوست بدن خودداری كرد زیرا همانطور كه می‌دانیم ، سطح پوست بدن محل انتشار گیرنده ها و پایانه‌های مختلف عصبی است. بر اثر كشیدن محكم حوله به پوست، معمولا گیرنده‌های عصبی تحریك می‌شوند و این تحریكات به سیستم عصبی منتقل می‌شود. در نتیجه ، تاثیرات مثبت دوش یا از بین می‌رود یا كاهش می‌یابد.

 6- بهتر است متعاقب دوش گرفتن یا استفاده از روش‌های دیگر آب درمانی ، ورزشكار به مدت كافی استراحت كند و یا بخوابد . این كار باعث افزایش تاثیرات دوش و آب درمانی می‌شود.



 


 


نوشته شده در چهارشنبه 20 مرداد 1389 ساعت 05:27 بعد از ظهر توسط زهرا نظرات |


 Design By : Pichak